sangoes2cambodia.reismee.nl

De grote uitputtingsslag

Ik ga op reis en ik vergeet mee te nemen: mijn handschoenen, thermisch ondergoed en skilatten. Maar het is hier met z'n subtropische temperaturen dan ook geen ski-oord, dus dat komt dan weer even goed uit.
En 'hier' dat is dan weer in Siem Reap, Cambodja. Precies zoals gepland. Als dat niet mooi is. De uitputtingsslag op 10 km hoogte zit er dus op. En ik ben er niet rouwig om. De vlucht tussen Dubai en Bangkok was er zelfs eentje op een dubbeldekker, een vlieger met 2 verdiepen dus. Nog niet eerder meegemaakt. Een beetje zoals de 'twiedekker' van Arsène Weba. Maar dan helemaal anders ?

Maar ik keer eventjes terug in de tijd. Maandag 6 maart: D-day. Bijster weinig geslapen de night-before. De traditionele reisstress. Niet erg. We kennen het fenomeen intussen al. Ik haal mijn schade wel in op de vlieger. De day-before de night-before nog snel even de bloemekes buitengezet. Allez, eigenlijk bij de mama. Allez, eigenlijk binnen dus. Die zullen de komende weken wel met de broodnodige liefde behandeld worden. Ik ben er gerust in. Mijn voiture ook. Die staat hier anders toch maar in eenieders weg. De Brugse takeldiensten hebben mij al eens gepluimd, en een gepluimd kieken stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Ofzo. Ze zullen hun geld maar bij een ander moeten halen. En ook nog vlug wat openstaande rekeningen betaald. Kwestie van mijn nabestaanden niet met onnodige schulden op te zadelen. Volgepropte vuilzak naar buiten gebonjourd, velo uit de fietskluis gegrabbeld, naar de statie van Brugge gespurt, onderweg op mijn stappen moeten terugkeren om mijn rugzak - die vanonder mijn losgeschoten rekker was ontsnapt - weer op te rapen, een paar keer gevloekt, mijn velo ergens in de veel-te-vele Brugse fietsenstallingen gedropt. Over 3 weken weet ik toch allang niet meer wáár dat was - ik weet het nu zelfs al niet meer. En mij vervolgens op een belachelijk-stipte trein neergeploft om belachelijk veel-te-vroeg in de luchthaven aan te komen. Hallelujah. Zover zijn we dus al.

Anderhalve dag later:
En hier lig ik dan op mijn queensizebed-naar-Aziatische-normen, in mijn nieuwe thuisland voor de komende weken. Volledig gedesoriënteerd in tijd en ruimte. Heb het gevoel in geen 30 uur geslapen te hebben. En dat heb ik eigenlijk ook niet. Vandaar wellicht. De liefde met mijn nieuwe thuis is nog pril, maar ik voel nu al dat er iets moois kan groeien. Mede dankzij mijn tijdelijke kotbaas Uncle Sam. Zijn hotel heet alvast zo. En hij vanaf nu dus ook. Hij is me zopas netjes komen afhalen op de luchthaven. Mijn 1ste tuktuk-rit is dus ook een feit. De eerste mini-hartaanvallen ook. Om maar te zeggen: 't is hier druk-druk-druk op de weg, maar Uncle Sam is geen brokkenpiloot. Hij dacht wellicht dat ik in den donker de weg niet alleen zou vinden. En dat ging ik wellicht ook niet. Blij weerzien trouwens na 3 jaar, want ik heb hier een déjà-vu-gevoel. Wegens hier déjà-gelogeerd. Dat zal het zijn. Maar goed, ik ben hier eigenlijk niet voor Uncle Sam. Morgen begin ik er écht aan. Te beginnen met missie Angkor Wat. Megaspannend. Alsof ik op langverwachte schoolreis mag. En nu best 25 wekkers zetten, of ik slaap garantie 30 uur aan een stuk. Komt erbij dat dit archeologisch pareltje adembenemend schijnt te zijn bij zonsopgang. En dat is hier eigenlijk al ontiegelijk vroeg. Maar zonsondergang zal ook wel nie mis zijn, zekers? What goes up, must go down, toch? Enfin, 'k zal er nog eens een nachtje over slapen.

Tot over een dag of 3, 4, ... !

Reacties

Reacties

Chantal

Uncle Sam zal jouw wel wakker maken en wie weet met een lekker eitjes ontbijt (of kennen ze daar geen kiekens ?) zodat je 'kloek ' aan de dag kan beginnen ? geniet er daar van

Guido

Bedankt voor je verhaal, geniet van Angkor met volle teugen, allé figuurlijk hé.

Maxime

Wat een verhaal al en tis nog maar begonnen! Ik wacht af in spanning! Veel te plezier morgen!

jezus

Hey zus,
had je maar eens voor 1 keertje naar mij geluisterd. Hoe erg dat 'uncle Sam' je mocht ophalen en ik niet... ik geraak er in de eerste weken niet over, hopelijk tot je thuis komt al een beetje erover.
Ik had nog zo mijn taxidiensten aangeboden maandagmorgen, dan had jouw fietsje daar niet eenzaam en alleen achter moeten blijven om straks door één van onze cliënten 'geleend' te worden, maar enfin, zo blijft de business dan ook weer draaien.
Goed dat het daar heel erg naar jouw zin is. Hier in Beernem heeft het deze ochtend gesneeuwd en mochten we eindelijk onze sneeuwkettingen eens testen! Ik heb dat niet, dus even gegleden...
maar geen erg, ik ben er nog en best want moet vanavond weer bezoek (al 2de) aan onze stammoeder brengen. Ze zei me gisteren nog bij vertrek 'tot vrijdag he?! Ah neen, oma, 'tot morgen', vrijdag is nog veel te lang, je kan van alles uitsteken, en dat kan niet toegelaten worden, vanavond dus opnieuw controle van het bloeddoorlopen oog,....
Nog veel plezier en tot de volgende
Jezus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!