sangoes2cambodia.reismee.nl

De educatieve noot

Zo. Intussen rijg ik ze met een snelvaart aan mekaar, 'mijn' tuktuk-rijders. Ik heb ze het liefst jong, fris en fruitig.Voor slechts 1 reden: die zijn nog wat voorzichtig in het verkeer. Alert ook. Vooral dat laatste is hier wel heel erg van doen. En trouw. Zo trouw als een puppy: ze brengen je ergens naartoe, wachten braafjes tot je je ding gedaan hebt (of dat nu een uur, of twee, of zelfs langer is) - vastbinden met een leiband aan een paaltje hoeft niet eens - en brengen je vervolgens weer veilig naar huis. Een slaapwel-kusje ontbreekt er nog nét aan.

Om even op een lezersvraag te antwoorden: ja, er rijden - tussen al dat mannelijk testosteron - inderdaad ook vrouwelijke tuktuk-chauffeurs rond (hier ging wat gegoogel aan vooraf). Of in elk geval toch ééntje. Máár eentje. En blijkbaar tourt die dan nog enkel rond in Siem Reap (mijn allereerste stop). Had ik dat maar eerder geweten. Zonde. Ik had me met plezier een dag lang laten ontvoeren. Wat een gemiste kans. En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat slaapwel-kuske.
Niet dat de Queen hier zich de hele dag lang door haar privé-taxi-chauffeur in een bolide laat rondvoeren. Verre van. Mijn dagelijkse 10.000 stappen zijn tegen dat jullie uit jullie nest rollen vaak al vlotjes bereikt. Zuig dáár maar een puntje aan. Al zal het 6-uur-tijdsverschil daar ook wel voor iets tussen zitten. Ik beken.

Maar goed, tijd voor een educatieve noot. Ik vind dat jullie best wat slimmer mogen worden. Hier gaan we dan: Phnom Penh is niet enkel de hoofdstad van mijn tijdelijke nieuwe thuis, maar vooral ook de bakermat van het communisme mid jaren 70. Met klinkende namen en woorden als Pol Pot, genocide, Kmer Rouge, ... Die eerstgenoemde freak was tijdens de jaren 1975 tot 1979 verantwoordelijk voor duizenden gruwelijke moorden. Overblijfsel hiervan is het Tuol Sleng Museum (voormalige school, onder impuls van Pol Pot himself omgebouwd tot gevangenis). Duizenden Cambodjanen werden hier gefolterd, gemarteld, uitgehongerd, noem maar op, ... om vervolgens naar de 'Killing Fields' (letterlijk!) afgevoerd te worden. Einde verhaal. Ook voor hen. Zonder happy end helaas. Ik bespaar jullie de details. De Cambodjaanse versie van Hitler en z'n Nazi's en Auschwitz, als het ware. Op advies van een meelezende 'ervaringsdeskundige', een bezoekje aan deze 2: een absolute must, maar please niet sparen tot het einde van de reis wegens te beklijvend. En ik ben een goede luisteraar, want mijn kappertje had gelijk: dit kruipt toch wel even in de (zomer)kleren. Als ik al een reden zocht om al die miserie met een frisse pint door te spoelen, dan heb ik deze alvast gevonden. En kwestie van naadloos over te gaan: altijd goed ook om het overtollige rondvliegende stof wat door je keelgat te jagen. Want 's morgens vertrek je hier uit je hotelkamer netjes gedoucht enzo, haar ook netjes in de plooi, klaar voor een nieuwe 'werkdag', en 's avonds strompel je diezelfde hotelkamer weer binnen als een halve mol die een hele dag in de grond heeft zitten wroetelen. Punkkapsel inbegrepen. En een vrouw blijft een vrouw: Startschot voor wat multitasking dus: met kleren en al onder de douche. Ze accepteren hier geen dienstencheques voor de wasserette en strijkcentrale. Vandaar.

Zo, kindjes. Voor zover alvast weer mijn monoloog. Ik hoop dat u er wat van opgestoken hebt. U lijkt precies wel wat ingedommeld, maar begrijpelijk na een ongetwijfeld vermoeiende werkweek. Maar ik zié in elk geval dat jullie meelezen. Jawel. Zelfs vanop 10.000 km afstand.
Bon, ik weet niet hoe of waar jullie jullie weekend gaan doorbrengen, maar ik doe dat alvast op een eiland, meerbepaald Koh Rong. Volg maar mee op de kaart. Het opgejaagd tempo van de voorbije dagen er even wat uithalen. Benieuwd hoe lang ik het hier ga volhouden. Op mijn bijna-verkeersvrije eilandje. Met azuurblauw water. En hagelwitte stranden. En exotische cocktails. Tijdens de talloze happy-hours. Zucht... .

Over naar jullie.

S

Reacties

Reacties

Serge

Hey,
Ik ben totaal niet ingedommeld maar behoor nu eenmaal tot de werkende bevolking. Met veel plezier volg ik jou reisverhalen en daar ik ook dit stuk van onze planeet heb bezocht, weet ik precies wat jij meemaakt en ziet!
Dat museum van de genocide is inderdaad geen lachertje, zeker als je bedenkt dat dit nog maar zo lang geleden is, en de killing fields kan je enkel begrijpen als je dit met je eigen ogen hebt kunnen aanschouwen…. , een echte MUST op deze reis maar nu tijd om wat meer heerlijke momenten in te passen.
Keep save schattie en ga toch maar op zoek naar die vrouwelijke tuktuk-driver ?
Kissssss van mij alvast X

Nancy

Hey San,
Zalig om jou reisverhalen te kunnen volgen... in de ziekenbond is alles goed. ;-)
Groetjes.

Monique

San met veel plezier lees ik telkens weer jou mooie verhalen. Kijk al uit naar de volgende. Grtjs

Nathalie

Met of zonder reactie blijven we met veel plezier op de voet volgen.

Mia

Telkens opnieuw slaag je er in om zowel een glimlach als verwondering op mijn gezicht te doen verschijnen bij het lezen van je avonturen. Keep on going!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!